GT2

Amerikaanse Weg

Op 19 januari was Road America het decor voor de 13e race in de GT2 klasse. De overstap van Ferrari en BMW naar de Chevy die de heren van Roon, de Baar en Visser onlangs hebben gemaakt, hebben in het algemeen klassement nog weinig teweeg gebracht, maar in de race des te meer!

De practice-tijden lieten niet echt bijzonderheden zien. De weledel geleerde heer Bijl liet zoals gebruikelijk aan iedereen de achterlichten zien. De 1 uur durende kwalificatie was hiervan een bevestiging, want Bijl kon de pole bemachtigen. Van Roon is kennelijk al volledig thuis in de Corvette, want hij reed naar P2 op ‘slechts’ 6 tiende. De top 3 werd gecompleteerd door Wever die weer een krappe 4 tiende achter van Roon stond. Overigens stond plaats 3 t/m 8 binnen een seconde van elkaar. Overigens liet de qualy zien dat het aloude Amerikaanse gezegde nog steeds geldt: nothing beats cubic inches. Ofwel, de 6 liter Corvette was oppermachtig over de 4,5 liter van de Ferrari, die deze avond nogal onderbezet was. Alleen Dumont en onze nestor Philipi hadden de oversteek gemaakt met hun Italiaanse volbloed. Zij moesten genoegen nemen met een 8e en 10e startplaats waar de Chevrolet van Siegers tussen stond. Siegers die (naar ik gehoord meen te hebben) zijn nieuwe zelfontworpen en geconstrueerde cockpit in gebruik heeft genomen en daar ongetwijfeld nog aan moest wennen. Daarnaast klaagde hij over zijn rug die bij de voorbereidingen naar dit raceweekend overbelast is geraakt. Deze race was tevens de tijdelijke terugkeer van Smeitink die zijn sabbatical voor deze race had onderbroken. Hij kon goed meekomen en mocht starten vanaf P4

Dan de sprintrace over 10 laps. Op deze track met enkele lange rechte stukken waren de Corvettes oppermachtig, hoewel de Ferrari’s lieten zien dat zij het bochtenwerk misschien wel beter onder de knie hadden. Bijl liet de koppositie niet los, maar zal veelvuldig in zijn spiegels hebben gekeken, omdat hij kon niet los komen van van Roon. Van Roon, die in deze race de snelste tijd neerzette (slechts 3 honderdste sneller dan Bijl) en op een kleine 3 seconden achter Bijl over de meet kwam. Wever eindigde als derde op 9 sec van van Roon. Daarachter waren het de Baar, Visser, Smeitink, Dumont, Bouma, Philipi en Siegers. Saillant details is wel dat Smeitink dan wel hard reed, maar moeite had met het bijhouden van het aantal gereden laps; Hij deed een “vanderDuimpje” die in 1981 tijdens de 5 kilometer een ronde te vroeg stopte. Daardoor moest Smeitink genoegen nemen met een 6e plaats.

Zoals gebruikelijk werd de hoofdrace gestart in omgekeerde volgorde met als bijzonderheid dat de Baar deze race niet kon meerijden, omdat zijn teambaas andere prioriteiten voor hem in petto had.
Die omgekeerde volgorde gaf van Roon de gelegenheid om (ondanks een spin waarbij de muur geraakt werd) naar voren te komen waar hij op P1 kon eindigen. Bijl had meer moeite om zich door het achterveld te worstelen, maar kon P2 nog wel bemachtigen met 4 tienden voorsprong op Wever. Bouma en de Ferrari van Dumont namen P4 en P5. De uitslag werd op ruime achterstand gecompleteerd door Siegers, Visser, Philipi en als laatste Smeitink, die deze race diverse problemen moest doorstaan.

Het klassement is niet schokkend gewijzigd, maar door afmeldingen (vooral Bakker en Bouma jr, omdat de overige deelnemers vaker afwezig zijn) hebben tussen plaats 6 en 13 wel enkele wisselingen plaats gehad.

Inmiddels is het GT2 wagenpark aangekomen op het vliegveld van Chicago O’Hare, vanwaar de voertuigen rechtstreeks naar Abu Dhabi zullen vliegen. Volgende week is Yas Marina aan de beurt. Benieuwd of de Italiaanse beweeglijkheid het daar kan winnen van de Amerikaanse dommekracht.

 

3 reacties

3 Comments

  1. Ad Dumont

    20 januari 2017 door 18:48

    Mooi stukje proza Jacco. Top !

  2. Gerard de Baar

    21 januari 2017 door 09:38

    Zeer mooi stukkie, complimenten king fish. 🙂

  3. Peter Marcus

    21 januari 2017 door 14:33

    Leuk om dit in Vietnam even te lezen.

You must be logged in to post a comment Login

Laat een bericht achter

Laatste nieuws

To Top