GT2

GT2 Donningtonpark

fgelopen donderdag 10 november was Donningtonpark het domein van het ERS GT2 circus. Donnington, gelegen in Leicestershire (probeer dat maar eens uit te spreken), East Midland; in het hart van het Verenigd Koninkrijk. Hoewel misschien niet verwacht, het circuit heeft een legendarische geschiedenis. De MotoGP is er jarenlang gereden, uiteraard de BTCC en in 1993 heeft Ayrton Senna er de enige ‘Grand Prix of Europe’ op zijn naam geschreven.

Maar afgelopen week was het dus de beurt aan de GT2 van Exclusive Racing Series. Het diepe geronk van de Chevrolet’s, het gejank van de Ferrari’s en daartussen nog 2 BMW’s. Als je de toptijden bekijkt (alleen correct gereden laps), waren de Chevy’s en Ferrari’s aan elkaar gewaagd. Bijna normaal is het dat Daniël Bijl de lijst aanvoert. Maar binnen 1 tiende waren Gerard de Baar (de laatste kampioenschappen steevast in de voorhoede te vinden) en Frans-Jan Romme (die het reuze naar zijn heeft in de Ferrari) te vinden. Daarachter was er slechts een seconde verschil tussen nr 4 (Piet Smeitink) en nr. 10 (Patrick de Groot). De beste van de 2 BMW’s (Marcel van der Linden) bleef enigszins achter (12e), wat tegen de verwachting was, gezien zijn resultaten op Mills en Suzuka. Al met al een close veld.
De qualy was prooi voor de Corvette van Bijl met de Ferrari’s van Romme en de Baar wederom binnen een tiende. Met een veld van 19 coureurs beloofde het heel wat spektakel. Aan het einde van de qualy werd de nieuwe procedure rond het afremmen naar de pitsnelheid nog uitgelegd. Vanaf heden geldt dit.


Dan de race. Bandenwarmers zijn afgeschaft, dus de eerste lap moet er op tijd worden geremd en ingestuurd. Het nemen van teveel risico kan eindigen in een tranendal (en/of in de muur). De race verliep zonder noemenswaardige incidenten en de Baar ging als eerste over de finish met Bijl op de 2e plaats. Bouma ‘senior’ werd 3e ten koste van Romme die vlak achter hem als 4e eindigde. Piet Smeitink had een minder vlekkeloze race en eindigde als laatste.
Doordat de startvolgorde voor de hoofdrace volledig wordt omgekeerd, kon Smeitink zijn verloren sprintrace weer goed maken. Zijn positie kwam geen enkel ogenblik in gevaar en hij finishte met een voorsprong van 24 seconden op de nr.2, de BMW van van der Linden. Marcel lijkt zich te manifesteren als een minder goede kwalificatie-rijder die in de race echter zeer goed rijdt. De Groot mocht op de onderste trede van het podium staan.

Na drie races voert Bijl het klassement aan met 59 punten, gevolgd door de Baar (52) en vd Linden (51). De GT2-bolides blijven in de UK; komende donderdag is Brands Hatch het decor van deze spannende klasse.

Klik hier om een reactie te plaatsen

You must be logged in to post a comment Login

Laat een bericht achter

Laatste nieuws

To Top