GT2

Mills – Raceverslag

Met maar liefst 26(!) inschrijvingen voor het nieuwe GT2 kampioenschap werd het al snel duidelijk dat iedereen weer toe was aan een leuke en mooie nieuwe uitdaging binnen ERS. Maar liefst 13 Corvettes, 12 Ferrari’s en 1 BMW zijn ingeschreven voor dit 20 races durende kampioenschap.

Donderdag 27 oktober stond ronde 1 van het kampioenschap dan eindelijk voor de deur op het Mills Metro park circuit, vele trainingsronden werden er gedraaid maar vlak voor de seizoensstart werd op woensdag nog even update 1.9.1 uitgerold door AC, hetgeen betekende dat sommige rijders weer wat setup werk moesten verrichten.

Toch stonden er op donderdag 17 man op de grid, iets wat al lange tijd niet meer is voorgekomen bij ERS en het laat nog maar eens te meer zien dat de GT klassen behoorlijk in trek zijn bij het grote publiek. Gezien het totaal aantal deelnemers van 26 waren er toch behoorlijk wat afmeldingen echter was dat voor deze baan niet zo een probleem als bleek dat het tijdens de races bijna onmogelijk was om in te halen.

De kwalificatie viel niet geheel onverwachts ten prooi aan Daniel Bijl die de snelheid er weer behoorlijk in had zitten door een 1.14.483 te rijden, de crew to cheat app waar hij nu ook toegang tot heeft deed blijkbaar zijn werk. Piet Smeitink verraste met een 2de plek op de grid gevolgd door de altijd snelle Brent Wever. Met een 17 man die op amper 2 seconden van elkaar kwalificeerde bleek in ieder geval dat het wederom een spannend kampioenschap zal worden als alle auto’s behoorlijk aan elkaar zijn gewaagd .

De start van de sprint race kende meteen een hoop chaos veroorzaakt door Frank van Roon die een polletje in het gras even wilde meepikken en hierdoor de baan weer op spinde met als resultaat een mega crash en een hoop schade. Dit betekende meteen de eerste race neutralisatie van het seizoen, nadat de nodige reparaties waren uitgevoerd en het eerste serviceset aan zegels al waren opgespaard konden we dan eindelijk echt aan de slag. Wat volgde was een echte sprint race waarin links en rechts nog wel wat tikken werden uitgedeeld en ook fouten gemaakt werden. Constant rijden en uit de problemen blijven was de succesformule, iets waar Daniel Bijl gretig gebruik van maakte als hij relatief eenvoudig de sprint race op zijn naam kon schrijven. Brent Wever wist Piet Smeitink te passeren voor plek 2 en zo was het podium compleet.

Na het gebruikelijke parc fumé van 15 min en een hamburger zo links en rechts was het tijd voor het echte werk, de hoofdrace van 40 min of in dit geval 32 ronden. De race werd aangevangen in reversed grid order, echter ook tijdens deze race was een neutralisatie noodzakelijk.

Mede door de bandenslijtage waren verschillende strategieën mogelijk en alle compounds van soft tot hard werden dan ook gebruikt, aan het eind van de race vielen daardoor pas veel posities op hun plek. Helaas werden tijdens deze race ook weer diverse tikken uitgedeeld hetgeen de race commissie daags na de race veel werk heeft bezorgd.

De race werd op strategische wijze gewonnen door Marcel van der Linden door goed van de race neutralisatie gebruik te maken en banden te sparen, want hij reed maar liefst 28 ronden op de medium band. 2de plek was er voor Gerard de Baar die zich evenals Daniel Bijl op plek 3 knap naar voren knokte.

Zoals al gezegd had de race commissie haar handen vol aan alle ingediende tickets en andere overtredingen, de stand na het verwerken van alle straffen is als volgt:

  1. Daniel Bijl – Corvette  – 23 punten
  2. Gerard de Baar – Ferrari – 20 punten
  3. Marcel van der Linden – BMW – 13 punten
  4. Bert Philipi – Ferrari – 12 punten
  5. Ad Dumont – Ferrari – 10 punten

Volgende week reist het hele GT2 circus af naar het land van de rijzende zon als het magische circuit van Suzuka wordt aangedaan.

 

2 reacties

2 Comments

  1. Gerard de Baar

    29 oktober 2016 door 09:21

    Met maar liefst 27 strafpunten uitgedeeld te hebben hoopt 27 strafpunten te hebben uitgedeeld hoopt de RC op rust in Japan… :p

  2. Ad Dumont

    29 oktober 2016 door 19:17

    Mooi verslag Michel. Top.

You must be logged in to post a comment Login

Laat een bericht achter

Laatste nieuws

To Top